Bustur til La Residence

St. Remèze, Ardeche i Sydfrankrig.

D. 21. - 29. sept. 2002.

Turen kan vel næppe kaldes en campingtur, da rejsen foregik i en sovebus og overnatningerne i et mobilhome, men vi har valgt at skrive lidt herom.

Vi var 32 personer, fortrinsvis vinforhandlere, der skulle med på denne tur arrangeret af BTBVIN - vores vin importør. Vi startede lørdag den 21. september og vi ankom til pladsen den 22., hvor Zahia og Allan Jørgensen tog imod os med frisklavet kaffe og morgenbrød.
Om eftermiddagen var der fodtur (ca. 7 km. + retur) til grotten De la Madeleine og om aftenen fællesspisning, hvor Zahia igen viste sine evner i et køkken.

Mandag formiddag gik turen ned til vinbonden Claude Dumarcher, som havde meget travlt her midt i vinhøsten. Allan fortalte om fremstilling af vine og Claude delte rundhåndet ud af smagsprøver på sine dejlige vine. Det var interessant at se hvordan det hele fungerer midt i vinhøsten, da vi kun ellers har været der i juli måned hvor der jo ikke sker al verden. Bagefter så vi  marken hvor druerne til berømte La Residence vokser.

Allan Jørgensen fortæller om sin vinmark og om sin vin.

Allan og Claude Dumarcher måler sukkerindholdet.

Claudes vineri.

Claudes vinudsalg.

Om eftermiddagen gik turen til vinkooperativet La Suzienne i byen Suze la Rousse på den østlige side af Rhone-floden. Her var der også fuld aktivitet med vinhøsten og det myldrede med lastbiler og traktorer med anhængere som afleverede læssevis af de nyhøstede druer. Vi fik en speciel rundvisning af Bob - noget som ellers ikke er muligt, men det havde alligevel lykkedes for Allan at få arrangeret denne interessante rundvisning. Efter denne så vi en film om vinproduktion og derefter var det tid til vinsmagning. La Suzienne laver en masse almindelige vine, men laver også nogle meget delikate specielle vine, som der kæles ekstra for.

Alle skal have deres druer afleveret på La Suzienne

Vinsmagning på La Suzienne.

Alligevel havde vi fornemmelsen af at vi om formiddagen havde været hos en vin-håndværker og om eftermiddagen på en vin-fabrik.

Derefter skyndte vi os op til slottet La Suzienne, hvor der er et vinuniversitet. Det er et gammel slot som stolt knejser over byen og vi var så heldige at få en svensk guide på rundvisningen. Universitetet har en masse forskellige vinuddannelser og kurser og det var meget interessant at se hvordan en så moderne skole havde indrettet sig i så historiske omgivelser.

Vin-universitetet i Suze la Rousse.

Efter at have handlet vin på kooperativet gik turen til det store supermarked Leclerc i byen Bolléne, hvor det var muligt at få handlet lidt andet end vin.

Så gik det hjemover og om aftenen igen fællesspisning, hvor Zahia igen imponerede os med sin lækre mad.

Tirsdag tog vi tidligt afsted og kørte langs Gorges de L'ardeche til Pont St. Esprit og videre ned til Pont du Gard, som er en 2000 år gammel Aquadukt. Romerne byggede for 2000 år siden et kanal system fra Uzès, der via Pont du Gard leverede friskt vand til romerne i byen Nimes. Imponerende at man dengang kunne nivellere så nøjagtig, at vandet kunne løbe af sig selv hele vejen.

Så gik turen videre til pavebyen Avignon, hvor vi fik et par timer på egen hånd i det meget idylliske centrum. Vi skulle også spise frokost og der var mange små hyggelige restauranter at vælge i mellem.

Derefter kørte vi videre til Chateauneuf- du- Pape til vinfirmaet Laurent Charles Brotte, som producerer en hel del meget flotte og delikate vine. Firmaet har også på sit domicil indrettet et meget interessant vinmuseum som fortæller om vinproduktion i området gennem tiderne, bl.a.  også om den frygtelige luse-epidemi som ødelagde vinplanternes rødder i 1870'erne. Dette resulterede i at man den dag i dag poder planterne på amerikanske rødder, som er resistente overfor luseangreb.

Vinsmagning hos vinfirmaet Laurent Charles Brotte

Vi fik også et par smagsprøver på deres dejlige vine, bl.a. en yderst lækker Chateauneuf-du-Pape Blanc. I området produceres der kun i alt ca. 7% hvidvin, så det var altså lidt af en specialitet. Vi måtte da også lige have et par flasker af denne lækre hvidvin med os hjem.

Hjemme på La Residence var der igen lækker fællesspisning.

Onsdag var der dømt afslapningsdag. Vi afholdt en stor petanque turnering som tog det meste af dagen.

Torsdag var det igen tidligt afsted. Vi kørte via den naturskabte klippebro over Ardeche-floden - Pont d'Arc til den hyggelige by Roums. Vi besøgte VINIMAGE - et moderne museum (åbnet 1. juli 2002) der fortæller om Ardeche-vinområdets jordbeskaffenhed, historie, vintyper og om folket bag vinene. Et meget interessant sted hvor man kan vælge at få oplysningerne på fransk eller engelsk.

Lærerigt besøg på VinImage

Efter lidt forvirring med at finde vores bus igen i Ruoms gik det hjemover til La Residence, hvor der var arrangeret huleklatring om eftermiddagen.

Derefter igen dejlig mad fra Zahia's køkken.

Fredag tog vi tidligt til byen Pierrelatte nede i Rhonedalen, hvor der hver fredag er et meget stort marked. Her sælges der en masse af de kendte Provence-stoffer og en del andet tøj. Vi har tidligere besøgt markedet, så vi dryssede lidt ind ad nogle gader og pludselig opdagede at der også er et enormt marked med alle mulige slags fødevarer og delikatesser. Alt så ud til at være af meget høj kvalitet og det er sikkert at vi vil købe noget mere der næste gang vi besøger byen på en markedsdag.

Efter at have indtaget frokost på campingpladsen kørte vi til vinbonden Pierre Dumarchers vingård som ligger i retning af Gras. Her skulle vi høste druerne på en af hans vinmarker. Det drejede sig om en mark med Cabernet Sauvignon og druerne skulle selvfølgelig høstes med håndkraft.

Lad os sige det med det samme: Når man ser scenarier med folk der plukker druer ser det meget romantisk ud; men det er et benhårdt arbejde. Druerne sidder nederst på planten så man kan hverken kravle eller stå op når de plukkes, men vi havde vist alle en dejlig og lærerig dag og for nogle kostede det også lidt blod, da de fik klippet sig i fingrene i stedet for at klippe klasserne af.

Cabernet Sauvignon klar til høst

Aktivitet i vinmarken

Hele vinplukkerholdet efter dåd.

Det lykkedes os at få høstet ca. 6 tons druer, hvilket også var det Pierre havde skønnet marken skulle give. Bill T. Brodersen købte forlods en del af de flasker vin som druerne vil resultere i og det bliver interessant at kunne sælge en god Cabernet Sauvignon rødvin, som man selv har været med til at høste.

Om aftenen havde Zahia igen lavet en fantastisk middag og denne gang var der gratis vin i overflod til maden, men de fleste valgte at gå i seng i rimelig tid - for det er jo hårdt at være "vinbonde" (det kan mærkes i ryg og i ben).

Lørdag stod vi op sent og spiste derfor også morgenmad lidt senere. Vi havde god tid før vi igen skulle med bussen hjem til Danmark, men vi skulle da også lufte ud, rydde op, pakke og gøre rent i de mobilhomes vi havde boet i.

Over frokost blev der holdt et lille forhandlermøde, hvor fremtiden blev drøftet. Kl. ca. 15.00 var det så tid til at sige farvel til Zahia og Allan og til at køre hjem til Danmark. Turen gik forrygende godt og vi var hjemme tidligt søndag eftermiddag.

BTB Vinimport vil igen til næste år arrangere en lignende tur til La Residence og har du lyst til sådan en oplevelse så se mere på www.btbvin.dk eller kontakt Bill T. Brodersen på btb-btb@mail.tele.dk

Turen foregår i en dejlig luksusbus med indretning så sæderne omdannes til senge om natten, så man på den måde kan komme til Frankrig sovende.

Stor tak til Allan Jørgensen som havde arrangeret og var med på alle vinturene. Han fortalte, forklarede og oversatte så alle de nyttige oplysninger blev forstået 100%. Også tak til Bill T. Brodersen for arrangementet med busturen derned.

DR har besøgt Allan Jørgensen og den reportage vises lørdag den 12. oktober 2002 hvor der er temaaften på DR2 om vin - se mere på www.dr.dk/dr2/tema/12-10-02.htm   Flemming Hvelplund vil bl.a. også smage på Allans "guldvin" Cuvee La Residence.