Herlig solrig weekend

på FDM - camping

Nykøbing Nordstrand.

Fredag d. 27/5 til søndag d. 29/5-2005.

Vi kørte hjemmefra tidligt fredag eftermiddag og valgte at køre nordover for at besøge FDM's plads ved Nyk. S., da alle forudsigelser om vejret i denne weekend pegede i samme retning = Sol og sommer.

Vi har aldrig før været på denne plads, men placeringen alene gør at den virker attraktiv. Den ligger kun få hundrede meter fra en herlig badestrand.

Vi ankom ca. 16.30 og fik af det venlige og kompetente personale anvist nogle ledige pladser (vi havde som sædvanligt ikke bestilt plads) og vi valgte en plads ud til et grønt areal der er beregnet til teltplads.

Vi fik hurtigt installeret os - selvfølgeligt med solsejl og derefter fik vi vores TomTom Navigator til at udpege den nærmeste Netto-butik, hvor vi købte nogle friske kyllingelår til Cramer-grillen. Herligt måltid med grøn salat og en god rødvin. Ud på aftenen tog vi ned på stranden for at se solnedgangen, som var utrolig smuk.

Solnedgang ved Nykøbing Nordstrand.

Lørdag blæste det en frisk vind, men solen var jo fremme og temperaturen sneg sig op på 24 grader (meteorologerne havde ellers lovet op mod de 30 grader, men havde vist ikke taget højde for vinden). Det var i hvert fald varmt nok til shorts.

Vi kørte først ind til Nykøbing og spadserede på den dejlige gå-gade, hvor et reggae-band spillede for fuld udblæsning. Senere kørte vi til Rørvig, hvor der, i det gode vejr, rigtig var gang i den på havnen. Så kørte vi videre til Skansehage. Her var der et stort opbud af vindsurfere der udnyttede den friske vind, både med sejl og med en slags faldskærme som kunne trække dem fremad i en rasende fart.

Fart over feltet

Så kørte vi til Korshage, hvor der er en fantastisk natur med hede, lyng, sandklitter og en flot udsigt over mod Hundested. Turen gik videre langs kysten til Dybesø - en idyllisk skovsø helt ude ved kystlinien.

Dybesø

Nu kørte vi igen til Rørvig, hvor vi spiste frokost på det hyggelige fiskespisested ved havnen. Maden var da næsten OK, men når man bestiller "et stykke sprødstegt laks" forventer vi en laksekotelet og ikke et stykke lavet af hakket laksekød og så med panering. Det synes vi er at snyde folk.

Vi tog hjem på pladsen og slappede af i det skønne vejr. Senere blev en oksemørbrad stegt på grillen.

Søndag kørte vi tur i den skønne natur i nærheden, bl.a. til Højby - her en en flot gammel kirke med nogle meget smukke kalkmalerier. Der ligger også en meget smuk sø, som er blevet reetableret inden for de sidste ti år.

Efter en bid brød hjemme på campingpladsen pakkede vi sammen og kørte hjemover.

Det havde været en dejlig weekend med masser af sol og varme, hvilket også kunne ses enkelte steder på kroppen, hvor en rød farve begyndte at vise sig.

Lidt om pladsen:

• Pladsen ligger, omgivet af nogle sommerhuse, i et grønt område næsten lige ud til stranden.

• Sanitetsbygningerne er utroligt velholdte, velfungerende, meget rene og indbydende.

• På pladsen er der en del fastliggere/sæsonliggere, men der er ikke sat noget permanent udstyr op så man kan næsten ikke se forskel på dem og gæstecampisterne.

• Link til pladsen: FDM Nordstrand

• En plads vi helt sikkert vil besøge igen.