Sommerferie Italien 2013 - del 1 - Turen nedover og Gardasøen m.m.

4 ugers ferie i fantastisk skønt vej fra den 1. Juni til 29. juni 2013

Vi havde i år bestemt os for at besøge nogle af de steder næsten alle danskere har besøgt og hvor vi tidligere altid er kørt forbi. Så Garda-søen og Venedig stod på vores ønskeliste.

Lørdag 1. juni:

Endelig på vej på ferie.

Vi kørte rimeligt tidligt hjemmefra og turen over Storebælt og ned til Fleggaard gik stille og roligt uden megen trafik. Efter at have handlet god og absolut nødvendig proviant fortsatte vi sydover.

Der var en del vejarbejde på A7, men trafikken gled nogenlunde dog med enkelte kødannelser. Vejret blev efterhånden gråt og overskyet. Da vi nærmede os Hann. Münden blev vi enige om at køre ind på campingpladsen i byen der nu hedder "Busch Freizeit Hann. Münden"

Da vi nåede broen der fører over til øen med campingpladsen var denne spærret af på grund af oversvømmelse på pladsen.. Denne del af Tyskland havde vi jo også erfaret havde fået meget nedbør. Der holdt vi så med hele trækket på en gade med indkørsel forbudt til højre og en blind vej lige ud. Så af med vognen og få denne vendt med moveren. Spænde på igen og finde en anden campingplads.

Vi fandt et stykke derfra campingpladsen Zella in Werratal som ligger helt ned til floden Werra. Der var utroligt blødt på pladsen og ti meter derfra rasede Werra forbi med grene og små træstammer, men vi valgte at blive der natten over. Pladsen er ikke noget at skrive om, men i dejligt vejr er den sikkert hyggelig.

Campingpladsen Zella In Werratal

Det ses ikke tydeligt på billedet, men floden raser vildt forbi

Søndag 2. Juni:

Vi forsatte tidligt videre sydover og satsede på at næste overnatning skulle være på Camping Reutte - lige syd for grænsen ved Füssen. Da vi ankom regnede det en del og pladsen var meget våd og blød. Skyerne hang meget lavt, så man ikke kunne se de smukke bjerge rundt om pladsen. Synd, da pladsen ellers ligger i meget smukke omgivelser.

Camping Reutte i regnvejr

Mandag 3. Juni:

Vi  fortsatte videre over Fernpass til Innsbruck. Vejret klarede efterhånden op og som så mage gange før blev det det dejligste solskinsvejr lige efter Brennerpasset. Vi kørte mod byen Garda, hvor vi havde udset os en campingplads - Serenella, som ligger mellem byerne Bardolino og Garda. Camping Serenella er en større plads der ligger smukt lige ned til søen og har en fin sandstrand. De tager mod ACSI CampingCard uden for højsæsonen, men man får så ikke de bedste pladser.

Vejret klarede op lige efter Brenner-passet.

Flot og varmt syd for Brenner

Indkørslen til Camping Seranella

Vi fik anvist den sidste ledige plads for CampingCard og den lå lige ved indkørslen til pladsen. Desværre også ud til vejen der går rundt om Garda-søen. Parcellen var bortset fra trafikstøjen ellers ganske god og lå lidt højt med lidt udsigt. Et hyggeligt tysk par i en autocamper var vores nærmeste naboer. På pladsen er der en del tyskere og hollændere, som ligger der i længere perioder, men der er fredeligt og hyggeligt på pladsen. Der bliver holdt flot og rent på arealerne  og på de rigtig gode toiletbygninger.

Camping Seranella

Efter lidt god grillmad gik vi ned til søen for at nyde en kølig pilsner og den smukke solnedgang på den hyggelige strandcafe som hører til campingpladsen.

Stranden ud for pladsen

En stille øl og flot solnedgang. Det er livet.

Smuk udsigt over Gardasøen

Tirsdag 4. Juni:

Vi stod op til det smukkeste vejr og besluttede at gå til byen Garda langs den flotte søpromenade. Vi ville så tage en an de mange færger der hele tiden går mellem byerne til Bardolino og så gå hjem derfra.

Det kan anbefales at benytte de lokale færger mellem byerne, da de flotte byer tager sig helt anderledes ud fra søsiden.

Den smukke promenade ind mod Garda

Der er mange små og hyggelige serveringssteder langs søen

La Rocca set fra Garda siden

Hyggelige Garda

Små trange gader med livlig handel i Garda

Livlig trafik med færger og turbåde

Turbåden Italia lægger til i Garda

Strandpromenaden i Garda

Med færgen på vej til Bardolino

Hygge i Bardolino

Dagens solnedgang

Onsdag 5. juni:

Dagen skulle gå med en biltur delvist rundt om Gardasøen, så vi startede med at køre nordpå til Malcesine, som er en lille hyggelig middelalderby beliggende for foden af den 2200 meter høje bjergkæde Monte Baldo. Fra byen går der en tovbane op til Monte Baldo. Byens unikke, velbevarede Scala-borg fra 1300-tallet og den lukkede bymidte med de smalle, brostensbelagte gyder, hyggelige pladser og den gamle og den "nye" havn giver en fornemmelse af at blive sat tilbage i tiden.

Den lille hyggelige havn i Malcesine

Udsigten på vej op til Castello Scaligero

Udsigt over Malcesine

Castello Scaligero

Udsigten over Garda søen fra borgen

Udsigt fra borgen tværs over søen

Vi forsatte længere mod nord og kørte gennem Riva del Garda, men gjorde ikke noget stop her. Vi kørte videre til Limone, som vel nok er en af de mest kendte byer ved Gardasøen.

Limone er en af de smukkeste byer ved Gardasøen med en hyggelig atmosfære og en gæstfri befolkning. Limone, betyder oversat til dansk ’citron’. Citroner har siden 1300-tallet vokset overalt på denne side af søen takket være det milde klima. Køb nogle friske citroner i byen. De er de bedste citroner vi har smagt og gør gin og tonic'en uforglemmelig.

Smukke smalle handlegader i Limone

I Limone holder en dansk juveler til

Limone - citronernes by

Et billede af de friske citroner må vi da have med.

Limone ligger smukt og lunt nedenfor bjergene

Miljøet langs søen er helt unikt

Vi spiste med denne udsigt den ene vej og søen til den anden side

Promenaden i Limone

På vej op fra Limone

Vi besluttede at tage bilfærge fra Toscolano-Maderno over til Torri del Benaco, som ligger et stykke nord for Garda. På den måde sparede vi den lange køretur syd om søen.

Ombord på bilfærgen

Bekvemme færger med flot udsigt

Igen nede at nyde aftenstemningen ved søen

Idyllisk med fred og ro

Torsdag 6. juni:

Dagen ville vi bruge til en biltur i det sydlige af Garda søen. Først til Lazise og derfra videre til Sirmeone.

Lazise er en hyggelig by ved Gardasøen, en by, der oser af historie. Med muren, der omkranser alle husene, den romanske kirke, fra omkring år 1100, der er opkaldt efter Skt. Nikolaus den gamle toldbygning og den lille havn, som skærer sig ind i byen.

Hver onsdag er der marked i Lazise, fra kl. 8 til 13, nok et af de størst ved Gardasøen.

Byporten ind til Lazise

Et af de flotte torve i Lazise

Ved havnen vrimler det med folk der skal af og på de mange færger og turbåde

Den gamle borg og bymur rager op over den flotte by

Den lille havn oser af italiensk idyl

Vi forsatte videre mod Sirmeone. Byen ligger for enden af den lange smalle tange i Gardasøens sydlige ende. Den er udover sin skønhed og beliggenhed kendt for sine termiske kurbade og et mål for mange turister. Ved indgangen til den antikke bydel findes borgen Rocca Scagliera, der er fuldstændig omgivet af vand og sandsynligvis konstrueret af Mastino den første Scala i 1200-tallet.

Udsigten fra parkeringspladsen umiddelbart før Sirmeone

Her er et mylder med både, hvis førere faldbyder ture rundt om byen

Borgen Rocca Scagliera med porten til byen

Flot strand lige ved byen

Vi nyder et måltid med de lokale specialiteter

Store handlemuligheder i byen

Borgen Rocca Scagliera i baggrunden

Borgen er omgivet af vand på alle sider

De smukke blomstrende træer. En venlig læser har oplyst os om at det er en hel års magnolie. (Tak for det, Morten)

Fredag 7. juni:

Vi startede ud med en flot tur op i Valpolicella. Her ville vi købe nogle gode Amarone vine, samt noget god hverdags-vin på bag-in-box. Valget faldt på Cantina Valpolicella Negrar ved byen Negrar. Her smagte vi på nogle fantastisk gode Amarone og købte, som altid for alt for mange penge, en del flasker med os, men vi elsker jo at have den slags minder med os hjem. Vi fandt også en dejlig hverdags-vin som også var lavet på druen Corvina og i den handy emballage bag-in-box.

Turen gik videre op i gennem dalen mod en park med vandfald - Parco delle Castate, som vi havde læst om. Vi parkerede bilen i den lille landsby Molina og gik ned og betalte en forholdsvis høj entre, men stor blev vor skuffelse da vi så de små vandfald. Området er da smukt, men for os virker det som en turistfælde med alt for lidt at byde på i forhold til entre-prisen. Vi er jo nok desværre lidt forvænt, da vi jo besøgte det smukke område i Plitvice i Krotien og dette er langtfra en oplevelse i samme klasse.

Oversigtskort over parken

Sjovt lille tårn i byen Molina

Et af vandfaldene i parken

Lidt højder er der, men.......

Lille solbader

Lørdag 8. juni:

Igen en smuk morgen og vi valgte at spadsere til Garda og så tage færgen til Lazise. Derefter ville vi tage færgen retur til Garda og pakke lidt sammen i vognen før vi flytter til Venedig-området søndag.

Vores lille hyggelige plads på Camping Seranella

Parti fra vores sidste tur i Lazise.

Til forside

Se næste del af vores ferie i 2013, som er i Venedig.