Sommerferie 2011

BTN-træf på Skjern Å Camping, samt ferie i Paris, Loire, Dordogne og Køln.

Fra fredag d. 3. juni til d. 28. juni 2010

Del 1 af 2.

Ruten på vores sommerferie 2011

Fredag d. 3. juni

Back To Nature afholdte i Kristi Himmelfarts ferien Forårstræf Vest på Skjern Å Camping. På grund af konfirmation i familien Kristi Himmelfarts dag startede vi først hjemmefra om fredagen og ankom til Skjern Å Camping ved middagstid og der var de fleste af træf-deltagerene netop vendt hjem efter en guidet tur i naturparken Skjern Å.

Skjern Å Camping. Jeg har lånt billedet fra campingpladsens hjemmeside, da billedet blev taget fra en flyver da træffet blev afholdt i Kristi Himmelfartsferien 2011.

Back To Nature deltagere er placeret i billedets højre side og som det ses er var vejret fortræffeligt.

Skjern Å Camping er en dejlig enkel og hyggelig campingplads, hvor naturen er i fokus. Stort set lige bag pladsen slynger Skjern Å sig og åbenbarer en fantastisk natur med et stort varieret dyreliv og den flotteste flora. Der er en dejlig afslappet stemning på pladsen og alt virker rent og i orden.

Skjern Å Camping

Som sædvanligt var foreningens to partytelte sat op og der var hygge, kaffe og lidt fællessang akkompagneret af harmonika.

Lørdag d. 4. juni

Lørdag var der arrangeret guidet tur i Borris Sønderland, som er Danmarks største sammenhængende hedeareal. Der er en unik flora og et rigt dyreliv på det store areal som bruges af Forsvaret til skarpskydning med diverse våben. Forsvaret står også for al naturplejen, som kræver at der nogle gange skal brændes arealer af for at bevare lyngen. Læs mere om Borris Sønderland, Borris-lejren her

Vandranunklen blomster i Omme Å, som løber igennem Borris Sønderland. Dette skulle betyde at vandkvaliteten er i top.

Omme Å snor sig gennem det smukke naturlandskab.

Lørdag aften var der fællesspisning i teltene og foreningen gav igen 10 års jubilæumskage, lige som ved stævnet i Øst. Denne gang var kagerne også fantastisk flotte og der blev diskuteret lidt om det var "sjællandske" eller den jyske kage som var bedst. Flotte og velsmagende var de i hvert begge.

Søndag d. 5. juni.

Søndag morgen var der traditionelt morgenbrød til alle og senere afslutning af træffet ved flagstangen. Senere gik vi, i det gode vejr, en lang tur alene langs Skjern Å og nød den smukke natur.

Fantastiske Skjern Å

Masser af flotte insekter og fugle langs åen

Fred og idyl

Udsigt over Skjern Å - tæt ved udløbet i Ringkøbing Fjord

Efter en dejlig tur - først til fods og senere med bilen ud til Ringkøbing Fjord - tog hjem på pladsen og spiste til aften. Senere blev vi inviteret til aftenkaffe med tilbehør sammen med andre der var blevet tilbage efter træffet.

Mandag d. 6. juni.

Efter morgenmaden pakkede vi sammen og kørte nu sydover. Vi havde for forhånd snakket om at besøge Paris, Loire-dalen og evt. Dordogne-dalen, så nu kørte vi i retning mod Hamborg. Vi kom heldigvis fint gennem Elb-tunnellen uden de store kødannelser. Trods en del vejarbejder gled trafikken godt og da vi synes vi ikke gad at køre fandt vi en campingplads til en hurtig overnatning og som var med i ACSI Campingcard-ordningen.

Vi valgte Alfsee Ferien- und Erholungspark ved en lille by Rieste.

Vis stort kort

Desværre havde vi ikke set ordentligt efter i bogen for de havde højsæson i juni, så det blev fuld pris. Det var nu ikke så dyrt, når vi ikke tog strøm og vi skulle jo bare have en enkelt overnatning og så videre. Pladsen var en stor feriepark med forskellige sportsaktiviteter, ferielejligheder og huse, samt gokartbaner med mere, så pladsen var lidt af en kontrast når vi lige var kommet fra Skjern Å Camping og så absolut ikke i vores smag. De sanitære forhold var i sædvanlig tysk superstandard.

Tirsdag d. 7. juni.

Tirsdag morgen skyndte vi os videre og besluttede at tage ruten mod Paris via Achen og gennem Liege ned til Ardennerne i det sydlige Belgien. Turen gennem Liege gik rigtig fint og det var flot at blive ledt langs floden igennem byen. Da vi nærmere os Ardennerne blev det mere og mere kuperet og landskabet blev smukkere og smukkere. Vi valgte at overnatte på en lille skøn campingplads Camping L'ile De Faigneul, som ligger på en charmerende lille ø i floden Semoy (på fransk Semeuse). Campingpladsen er enkelt udstyret og ligger utroligt fredeligt i det grønne Ardennerne. Desværre ligger der på den ene bred en campingplads, hvor der kun er fastliggere i en masse af de grimme store mobilhomes der skæmmer hele den ene bred af floden. Pladsen er en ACSI plads og koster 15 euro.

Vis stort kort

Camping L'ile De Faigneul - en skøn naturplads.

Onsdag d.8. juni.

Vi kørte videre af nogle stejle slyngede veje til igen kom på motorvejen, hvor vi passerede Reims og kørte videre mod Paris. Her tog vi den sydlige ringvej over til Bologne-skoven (Bois de Boulogne), da vi ønskede at ligge så nær Paris centrum som muligt. I Bologneskoven kørte vi forkert og kom ind på Allee de Longchamp og kunne her se en masse delvis eller helt afklædte prostituerede, som tilsyneladende havde gang i forretningen selv midt på dagen. Selv om det smuttede et sted var vores navigator os en stor hjælp og trods trafikken gik rigtig fint at køre dertil med vogntoget.

Camping du Bois de Boulogne er godt noget dyrere end nogle af dem der ligger længere ude i periferien, men vi synes den ligger godt for ture til centrum af Paris.

Vis stort kort

Camping du Bois de Boulogne - receptionen.

Camping du Bois de Boulogne - ligger i den grønne Bologne-skov ned til Seinen. Til venstre for indkørslen her afgår der bus til metrostationen Porte Maillot

Camping du Bois de Boulogne er ikke en luksusplads, men tingene fungerer udmærket og der gøres jævnligt rent på toiletter og baderum. Desværre havde man rengøring kl. ca. 8 om morgenen hvilket jo var tåbeligt da det netop var her alle skulle bade. Uden for pladsen afgår der hvert 30. min. bus til og fra den nærmeste metrostation Porte Maillot og billetterne hertil købes i campingpladsens reception.

Vi fik efter lidt tid fundet os en udmærket plads i nærheden af receptionen. I nærheden af de fleste parceller var der både vand og afløb. Man kan på pladsen høre at man camperer i en metropol, men trafikken stilner ud på aftenen og det er sådan set ikke et større problem.

Torsdag d. 9. juni.

Efter morgenmaden tog vi pladsens bus til metrostationen Porte Maillot, hvor i en automat købte to "un carnet" bestående af hver ti billetter. Se mere om priser mm. her.

Vi tog metroen til stationen Châtelet, som ligger lige i centrum nær øen Île de la Cité hvor bl.a. Notre dame ligger. Se evt. kort over Paris her.

Den store plads foran Notre Dame

Fra stationen gik vi direkte over Pont au Change og forbi Palais de Justice, hvor der myldrer med bevæbnede vagter og fangetransporter der med fuld udrykning kører til og fra Justitspalæets Retssale.

Herfra slentrede vi over på pladsen foran Notre Dame, hvor der er et liv uden lige. I juni var der mange skoleklasser på ekskursion til den berømte kirke.

Katedralen er 130 meter lang, 48 meter bred og den er 35 meter høj. Selve spiret hæver sig 90 meter over pladsen.

Inde i Notre Dame er der hele 37 kapeller. Selve skibet er stort og imponerende og der er plads til mere end 6000 mennesker. I begge ender af tværskibet ses et rosevindue med en diameter på 13 m. med det flotteste glas i alle farve.

Flotte detaljer kan ses overalt på katedralen

Et af de flotte rosevinduer med en diameter på 13 m.

Katedralen tager sig flot ud fra den sydlige side af Seinen.

Efter besøget inde i katedralen gik vi over på den sydlige side af Seinen, hvor der er små boder som sælger souvenirs, malerier, postkort m.m. Herfra tager Notre Dame sig fantastisk ud med sine store såkaldte stræbepiller, som stiver hele det store bygningsværk af.

Bag Notre Dame er der en flot og stille plads Square Jean XXXIII med bænke og skyggende træer. Her er der også gratis WI-FI forbindelse lige som i mange andre af Paris parker. På vejen over mod Justitspalæet passerede vi Hopitaux de Paris, som er sygehus og som ligger i nogle meget flotte gamle bygninger med flotte gårdhaver. Det anbefales at gå ind der og se sig omkring.

Ved Justitspalæet stillede vi os op i den lange kø til venstre, da vi ville ind at se Sainte-Chapelle, der ligger inde i Justitspalæet. Det gik utroligt langsomt fremad i køen og der vi endelig kom ind i billetsalget viste det sig at det også var indgangen til palæets mange retssale m.m., så alle turister og besøgende til Justitspalæet skal igennem samme sikkerhedstjek. Det betyder at alle metal-ting skal lægges på disken og tasker m.m. gennemlyses. Det kostede Dagrunn en flot lille Schweitzer-kniv som lå i tasken og den blev bare smidt ud i en bøtte. Heldigvis viste Sainte-Chapelle at være det hele værd, da det er en imponerende flot gotisk bygning med de mest vidunderlige glasmalerier.

Det flotte nedre kapel.

De flotte glasmalerier i det øvre kapel. Læg mærke til de slanke søjler og de utroligt høje glasmalerier

Det nedre kapel, hvor indgangen er, er ikke så lyst som det øvre kapel og kan minde lidt om en krypt.  En snæver spiraltrappe fører op til det øvre flotte kapel.

Det øvre kapel er meget imponerende med sine flotte farverige glasmalerier, som er de ældste i Paris og to tredjedele af dem er originale. De slanke søjler går det øvre kapel meget lyst og man får helt ondt i nakken af at nyde det smukke interiør.

Efter besøget gik vi langs Seinen til den vestlige side af øen, hvor der ligger et lille trekanten torv med fred og ro. Vi slentrede videre i retning af Louvre, mens vi nød det pulserende liv i Paris.

Repuplikaner Garden passer godt på byen.

Køretøjer i alle størrelser

En af de mange broer over Seinen

Louvre med den markante pyramide.

På Louvre smelter gammel og ny arkitektur elegant sammen.

Den lille Triumfbue ved Louvre - Arc de Triomphe du Carrousel.

Louvre er et kolossalt bygningskompleks og huser i dag det berømte museum - Louvre. I Middelalderen var det en borg til at forsvare Paris med, men senere blev det kongebolig for adskillige konger og også kejsere. De byggede ofte slottet om, så Louvres arkitektur er fra mange forskellige tidsperioder. Vi havde ikke lyst til at se det enorme museum, så vi gik videre gennem parken Jardin des Tuileries i retning mod Concorde-pladsen.

I parken nød vi et glas dejlig kølig og meget dyr hvidvin. Vi krydsede Concorde-pladsen og kiggede ekstra på Obelisken midt på pladsen, som Frankrig fik foræret i 1829 af Egypten. Den er fra Luxor i Egypten og er med sine ca. 3.300 år det ældste monument i Paris. Den er 23 meter høj og vejer mere end 220 tons. Vi gik videre af Avenue des Champs-Élysées, hvor det myldrede med folk var ude at power-shoppe i de eksklusive butikker. Klokken var nu 18 og vi kunne efterhånden mærke at vi havde gået langt den dag. Ved Triumf-buen var der en mindehøjtidelighed med deltagelse af mange ældre folk med en hulens masse medaljer.

Foto taget fra Jardin des Tuileries via Concorde-pladsen opad Champs-Élysées med Triumfbuen for enden. Inde i den kan man se den danske arkitekt Spreckelsens

Grand Arc - omgivet af de moderne højhuse i bydelen La Defense. Fra Louvre og til Grand Arc ligger alt centreret om samme akse.

Veteraner ved Triumfbuen. På vejen herop gik vi forbi Det danske hus, der ligger på den øvre del af Champs-Élysées

Vi tog derefter Metroen fra stationen Franklin D. Roosevelt, som ligger under pladsen ved Triumfbuen. Da vi kom op fra metroen i Porte Maillot kom campingpladsens bus 5 min. efter og vi blev kørt lige til pladsen. Det havde været en lang dag i byen og vi havde da også fået set meget.

Fredag d. 10. juni.

Efter en god nats søvn tog vi igen ind til centrum af byen. Denne gang stod vi af på metrostationen Concorde og spadserede langs Seinens bredder over mod Eiffel-tårnet, som med sine 300 meter rager op over Paris. Det er et imponerende bygningsværk. Specielt når man står inde under tårnet ses den nittede gitterkonstruktion tydeligt og man tænker på at det blev færdigbygget allerede i 1889. Det var kun beregnet at skulle stå der i 20 år, men står altså stadig der med sine fire store "fødder" solidt plantet i Paris' muld. Der var allerede lange køer for at komme op i tårnet, så vi fravalgte den oplevelse, men nød tårnet i sin flotte placering midt i det grønne område Champ de Mars.

Vi bevægede os nu over mod det flotte Hôtel des Invalides, som er opført af Ludvig d. 14. (Solkongen) og har for det meste været brugt som militærhospital for sårede og hjemløse krigsveteraner. Dengang var der plads til ca. 4000 personer, men i dag bor der under 100 veteraner her. I bygningkomplekset er der nu flere militære museer og i Dôme-kirken med med den gyldne kuppel er Napoleons grav.

Udsigt over Seinen mod Les Invalides og Eiffel-tårnet

Eiffeltårnet

Hôtel des Invalides

Vi gik videre til den verdensberømte kunstner Auguste Rodins hus og have, som er indrettet til museum. Rodin-museet er et af de bedste museer i Paris, som dækker en enkelt kunstners arbejde. Et af hans mest berømte værker er "The Kiss" i marmor fra 1888-1889 kan ses inde i palæet.

Inde i det store hus ses mange af hans forstudier til de senere så kendte statuer. Der er et kæmpe udvalg af modeller i alle størrelser, skitser og færdige skulpturer.

Parken er fantastisk med sine utallige blomster i fuldt flor og de smukke bassiner og fontæner. Den verdensberømte skulptur "Tænkeren" er sat op i haven og en anden skulptur, der også kan ses i haven, er "Borgerne fra Calais". Se mere på museets hjemmeside her.

Udsigten fra Rodins hus ud over den smukke park

"Tænkeren"

Rodins flotte hus og park

I juni står parken i fuldt flor.

"Borgerne fra Calais"

Efter besøget på Rodin Museet gik vi til Orsay Museet, som ligger ligger på den sydlige Seinen-bred i St-Germain-des-Prés kvarteret. Den pompøse jernbanestation, som er indviet i år 1900, har en storslået facade ud mod Seinen. Banegården var gennem 40 år en travl station, men efterhånden blev togstammerne større og stationen kunne ikke udvides og lukkede i 1939. Musée d'Orsay åbnede d. 1. december 1986.

Der udstilles en del malerier fra mange kendte kunstnere, som f.eks. Delacroix, Renoir, Monet, Van Gogh. Selv danskeren P.S. Krøyer er repræsenteret.  Musée d'Orsay er nok mest kendt for at udstille impressionistisk kunst, som er den kunstretning bl.a.den kendte maler Monet tilhørte.  I 1880'erne sluttede denne kunstretning, men efterfulgtes af nyimpressionismen med kendte malere som Matisse, Renoir, Paul Cézanne og Vincent Van Gogh, hvilket ikke malede så ringe billeder endda :o)

Den smukke gamle stationsbygning med det originale ur i baggrunden

Til forside

Se også del 2 - klik her.