Påske 2009

Påskeferie perioden 7. - 13. april 2009 i sommertemperaturer i Berlin, Potsdam og Rostock.

Se flere billeder fra turen på: Picasa

I weekenden før Påske sad vi og kiggede på vejrmeldinger på Internettet, da vi ville ud igen med campingvognen. Vi havde drøftet om vi skulle tage til Hornborga-sjøen i Sverige, men fandt ud at antallet af fugle var toppet. Vi snakkede om Sønderjylland, men da vi så langtidsvejrmeldingen for Berlin var al tvivl væk og vi bookede straks færge på Gedser - Rostock overfarten til tirsdag kl. 9.

Tidlig tirsdag morgen rullede vi så sydpå og var ved færgen ca. 8.30, hvor vi straks gik i restauranten og bestilte deres morgenkomplet. Lidt handel blev det også til i den toldfrie. Igen i land kørte vi sydpå mod Berlin og glædede os igen over vores tempo 100 godkendelse, som set sammen med at der næsten ikke var lastbiler gjorde at vi kom hurtigt frem og kunne rulle ind på campingpladsen Hotel & City-Camping i Kleinmachnow - sydvest for Berlin ved 14 - tiden.

Pladsen har vi besøgt to gange før og vi synes den ligger udmærket til rejser med S-tog ind til centrum. Ikke langt fra pladsen går der bus hen til S-banestation Wannsee. For et par år siden etablerede pladsen nye bade- og toiletfaciliteter, så den side er i orden. Pladsen har åbent hele året og ligger ud til Telkow-kanalen.

Vis stort kort

Campingpladsen ligger ved Telkow-kanalen.

Herefter lidt afslapning og planlægning af morgendagen under solsejlet. Det var så varmt (23 gr.) at vi fortrød vi ikke havde shorts med og Jeg (Tommy) måtte sidde i underbukser og sole mig.

Onsdag kørte vi til Wannsee S-bahn station, hvor vi købte to Berlin Welcome Cards som var gældende i 5 hele dage. Med disse kort kan man køre overalt med bus, sporvogn, S-bane, U-bane i Berlin og yderområder inkl. Wannsee. Samtidigt er der forskellige rabatter på entre til seværdigheder, billetter til turbåde, rabat på mad og drikke m.m. Der følger også en udmærket lille guide med.

Vi tog S-toget ind til Friedrichstrasse og noget af det første vi så var et kæmpe bilhus, hvor der forhandledes Audi, VW, SEAT, Skoda, Bentley og Buggatti. der måtte vi ind at kigge og tage lidt billeder. Specielt en lille rap Bugatti faldt i vores smag, men vi undlod at købe den da sælger ikke kunne oplyse om prisen på en aftageligt trækkrog til den ;-)

Bugatti power

Vi kiggede lidt ind i de store flotte varehuse på Friedrichsstrasse og forsatte ned til Checkpoint Charlie. Derfra  gik vi over til Historischer Hafen, hvor der ligger mange gamle veteranskibe. I blandt disse et skib hvor der serveres dejlige lette måltider på dækket og det var jo lige os i det skønne vejr (ca. 22 gr), Vi bestilte Matjes-fileter med rugbrød, salat. Herligt og rigeligt.

Flotte og stolte gamle skuder

Dejlig mad ombord

Vis stort kort

Historischer Hafen

Senere tog vi S-toget til Prenzlauer Berg området. Her vadede vi lidt rundt, men området bestod meget af boligblokke fra DDR-tiden og nogle store sportsanlæg. Vi tog derefter sporvogn til Hachischer Markt og gik videre ned ad Oranienburger Strasse, hvor vi bl.a. så den flotte jødiske synagoge med det forgyldte tag. Vi var nu trætte i fødderne og tog S-toget hjem igen.

Synagogen

Sporvogne i det østlige Berlin

Skærtorsdag (som ikke er helligdag i Tyskland) tog vi til Wittenbergplatz, hvor vi bl.a. besøgte det store kendte KaDeWe - Kaufhaus des Westens som er kæmpestort og lidt i stil med Magasin du Nord - bare meget større (og sikkert også dyrere). Vi spiste frokost på Wittenbergplatz. Vi derefter op og tog buslinje 100, som kører hvert 5-10 min. mellem Berliner Zoo og Alexander Platz. Vi stod af ved Alexander Platz. Vi ville, da vejret var klart og fint, gerne have været op i Fjernsynstårnet, men vi synes billetkøerne var for lange. Vi har da også før - 1999 været der oppe. Det er fantastisk flot, men husk at vælge en dag uden for meget dis. I stedet satte vi os på en hyggelig italiensk restaurant i nærheden af det røde gamle rådhus og med udsigt til Fjernsynstårnet. God kaffe og Tiramisu var lige hvad vi trængte til ;-)

Det kendte magasin KaDeWe

Cafeen på toppen af KADeWe

Fjernsynstårnet på Alexanderplatz

Svimlende arbejdsplads

Mens vi sad der så vi fire mænd som firede sig ned af tårnet. Det så ud til at de efterså de mange markeringslygter der er opad tårnet. Vi gik langs Spree hen mod Berliner Dom og kiggede nærmere på grundarealet hvor det tidligere DDR - Palads lå. Det har man nu revet ned - for det første så det frygteligt ud og der var vist problemer med asbest og lignende. Man samler nu penge ind i hele Tyskland for at for penge nok til at genopføre et kongeslot, som lå der tidligere og som kommunisterne rev ned. Turen gik videre med bus og tog til Potdammer Platz, som er et helt udstillingsområde for moderne arkitektur. Et must hvis man er i Berlin. Herefter hjem igen.

Del af Potsdammer Platz

Langfredag tog vi toget til Charlottenburg-slottet. Det er Berlins største slot og er blevet genopbygget efter meget svære krigsskader. Slottets ældste del er oprindeligt opført af kurfyrstinde Sophie Charlotte i 1695-99. Slottet står som museum med en masse fint interiør, malerier og meget andet. Parken rundt om slottet er fantastisk smuk.

Charlottenburg Slot

Berlin blomster

Turbåd på Spree

Vi gik fra parken ud mod Spree og langs denne til vi kom til en anløbsbro, hvor vi løste billet til en turbåd ind til centrum. Solen skinnede igen fra en blå himmel og der var trængsel på soldækket. Fra centrum tog vi lidt tidligt hjem på campingpladsen, da vi skulle stege et lammelår på Cramer-grillen. Herlig Påske-mad.

Lørdag kørte vi i bilen ud til Køpenick som ligger smukt ud til floder, kanaler og søer. Byen er nok mest kendt for et teaterstykke "Der Hauptmann von Køpenick" der bygger på en episode hvor en forhutlet og arbejdsløs skomager Wilhelm Voigt i en lejet officersuniform arresterede borgmesteren og beslaglagde kommunekassen. Teaterstykket laver grin med den preussiske kadaverdisciplin. Episoden mindes stadigt på det smukke røde rådhus.

Rådhuset i Køpenick. Hauptmann'en holder vagt til højre for døren.

Turbåd ved Køpenick

Vi kørte så ud til Potsdam hvor vi spiste og senere gik på de hyggelige gågader. På grund af det gode vejr var der et liv og leben på gaderne og fortovscafeerne var fyldt op. Vi gik videre til slotsparken med det smukke slot Sanssouci, Neues Palais, et kinesisk te-hus, Orangeriet, Charlottenhof slot. Vi tog i 1999 den lange tur rundt i Parken, hvor vi var inde at se alle slottene (se beretning under campingturer). Denne gang ville vi bare gå rundt og nyde den smukke park i det smukke vejr. Senere tog vi hjem godt trætte i benene.

En af de flotte byporte i Potsdam

Sanssouci slottet

Tehuset

Forgyldte detaljer på te-huset

Søndag tog vi igen ind til Berlin centrum og gik gennem Tiergarten, det flotte grønne åndehul midt i byen. Vi gik fra den skandinaviske ambassade og op til Brundenburger Tor. Der  var grønt og flot. Vi gik videre ned på Berlins smukkeste torv Gendarmen Markt, som ligger midt i byen omgivet af pompøse bygninger.

Det smukke Tiergarten

Gendarmen markt

Reichstag i Berlin

Brandenburger Tor

Detalje på Brandenburger Tor

Berliner Dom

Cafeliv langs Spree

Igen gik vi over til Historischer Hafen og fik lidt mad på det hyggelige gamle skib. Vi gik videre via Nikolai Viertel op mod Berliner Dom, hvor en masse mennesker lå og solede sig på plænen foran kirken. Vi tog derefter hjem og spiste en lille Påskefrokost.

Mandag var det tid til at bryde op og vi havde god tid, så vi forlod først pladsen kl. 11. Der gik dog en del tid med at tjekke ud, da man ikke modtog VISA,  Master-card eller lign. Så jeg måtte køre op til den nærmeste kontantautomat og hæve lidt flere penge. Dårlig service af pladsen.

Turen op mod Rostock gik planlagt og uden de store kødannelser. Da vi havde god tid valgte vi at spænde vognen fra ved det store øl- og vinudsalg på havnen og så køre ind og se centrum af Rostock. Her var der boder, Tivoli og cafeer og det var tydeligt, som vi også så i Berlin, at man i Tyskland fejrer Påsken mere end vi gør hjemme.

Rostock

Vi var hjemme ca. 22.30 og klar til at gå på arbejde dagen efter. En helt utrolig Påske var slut - vi havde været et spændende sted og vi havde haft sommertemperaturer hver dag på ca. 22-23 gr. Det er nok ikke sidste gang vi kører til Berlin og oplever påsken.