Påsketur til Århus

På DCU Camping Blommehaven fra lørdag d. 8. april til Langfredag d. 14. april 2006.

Lørdag:

Vi kørte hjemmefra om lørdagen kl. ca. 10.15 og tog det stille og roligt ind over Fyn og op til Århus. Bl.a. holdt vi ind på en motorvejsrestaurant og spiste varm mad. Ved to-tiden ankom vi til Blommehaven Camping, fik tjekket ind og anvist en plads på den del der ligger væk fra stranden.

Med alt det regn der havde været indtil kom det ikke bag på os at der var meget blødt og pladret overalt, men vi fik dog, ved hjælp af moveren, campingvognen på plads og fik installeret os. Resten af dagen gik med hygge og afslapning i vognen og et par mindre gå-ture. Bl.a. købte vi i receptionen hver et såkaldt Århus-pas til kr. 206, - per person, som giver fri adgang til alle seværdigheder i Århus, brug af off. transportmidler gratis og gratis parkering på parkeringspladsen Skolebakken som ligge på havnen - lige ved Domkirken.

Søndag:

Kørte vi ind til byen og gik lidt rundt. Vi besøgte Århus Musikhus og her var der, i vestibulen,  en hyggelig lille koncert med 4 guitarister som hver for sig fremførte deres egne sange. Under koncerten kunne man nyde kaffe, drikke m.m. fra en lille cafe.

Efter dette gik vi over i Aros (Århus Kunstmuseum), som ligger lige ved siden af. Både bygningen, de permanente udstillinger samt den aktuelle udstilling med Michael Wium var en meget stor oplevelse.

Mandag:

Hele dagen gik med at handle, opleve gågaderne i byen og gå lidt ture rundt om ved campingpladsen. Bl.a. spiste vi frokost på Bryggeriet Sct. Clemens inde i byen. God mad og dejligt øl.

Tirsdag:

Ud på formiddagen kørte vi den korte vej ud til Moesgård Museum - her er der rigtigt meget at se hvis man er lidt historisk interesseret.

Moesgård Museums faste udstilling har for nylig gennemgået store forandringer. Udstillingen om Danmarks stenalder og runestenssamlingen kan fortsat ses, mens de tidligere afsnit om bronzealder og jernalder nu er afløst af udstillinger om to velundersøgte jernalderfund: Grauballemanden og krigsbytteofringerne fra Illerup Ådal. Den permanente udstilling er således inddelt i fire afsnit:

• Danmarks stenalder
• Grauballemanden – og den magiske mose
• Illerup Ådal – fjendens ansigt
• Runehal med enestående samling af runesten

Vi gik også turen ad Oldtidstien. En dejlig tur hvor man passerer både originale og rekonstruerede oldtidsminder og oldtidslandskaber undervejs . Ikke så langt Moesgård kom vi forbi en gammel vandmølle Skovmøllen, hvor der indrettet en lille restaurant i stuehuset og her måtte vi ind og købe gammeldaws æblekage og the.

Her i påskeferien var der også en del arrangementer for børn.

Om aftenen spiste vi på restauranten Den gamle græker inde i byen. Her fås rigtig dejlig mad til en rimelig pris.

Onsdag:

Kørte vi til Stenomuseet. Her var der interessante udstillinger om videnskabshistorie, medicinhistorie, planetarium og en særudstilling om landmåling og korttegning.

Vi så også en forevisning i planetariet. Dette var interessant, men kvaliteten var meget ringe og indebar uskarpe billeder/film, samt meget støj på billeder og film.

Torsdag:

Torsdag gik turen så til Den gamle by, som er et "must" at besøge når man er i Århus. Denne gang var også en oplevelse og nu kunne vi komme ind i Møntmestergården og se hvordan håndværkerne bygger interiøret op.

Fredag:

Vi havde besluttet at køre hjem Langfredag og vi fik da hurtigt pakket os sammen. Da vi skulle have vognen ud fra pladsen gravede hjulene sig ned i pladderet og moveren var ikke til nogen hjælp, da rullerne blev meget pladret til. Et par venlige naboer hjalp med at få vognen vendt. Desværre kun så vi var nødt til at køre ad en jordvej op af en stejl bakke, men jeg fik da lidt tilløb. Desværre slap dækkenes tag i jordvejen og forhjulene spandt bare rundt. Jeg måtte nu bakke ned fra bakken. En nordmand med en stor Chevrolet firehjulstrækker tilbød at køre CV'en op af bakken. Som sagt så gjort - han fik hurtigt vognen op, men hans bil måtte også slide.

DCU burde hurtigst muligt få disse veje asfalteret, så hjulene kan få fat i underlaget. Sten, jord og grus er ikke nogen god kombination når vejen samtidigt stiger voldsomt og man har 1,5 tons på krogen.

Turen hjem gik uden problemer.

Lidt om DCU Camping Blommehaven:

Pladsen ligger i et vidunderligt kuperet skovterræn lige syd for Århus. Pladsen er opdelt i to afsnit, som deles af en offentlig vej - et på et meget skrånende terræn ned mod stranden og et på den anden side af vejen. Der er gode servicebygninger på begge sider. Vi lå på afsnittet væk fra stranden og her var faciliteterne helt i top. Rengøringen var god. Gratis varmt bad - dog virker det lidt tåbeligt at man både skal bruge magnetkortet flere gange for et bad og så samtidig skal trykke på en knap for at få gang i bruseren. Det må være toppen af spareforanstaltninger !

Hvis man vil besøge Århus nogle dage ligger pladsen ideelt og selv om der går en offentlig vej gennem pladsen er der forholdsvist fredeligt. Vi var der hvor træerne i skoven endnu ikke var sprunget ud og vi kan forestille os hvor skønt der må være midt om sommeren.

Priserne for overnatning er OK og strømmen afregnede vi efter en udleveret måler. Målerleje pr. døgn kr. 8, - og derefter kr. 2,50 per kWh.

Vi kan varmt anbefale pladsen.